Keeskist

 

"Ik denk 2-0"

Virtuele tattoo

Mail Keeskist op keeskist (apenstaartje) chello.nl

Deep Thoughts


This page is powered by Blogger. Isn't yours?
22.5.02
 
Bij de dood van Stephen Jay Gould
Al vijf jaar heb ik een Virtuele Tattoo. Een virtuele, want aan zo’n ding op mijn arm of rug heb ik geen behoefte. Niet omdat ik bang ben van de pijn of omdat ie er niet meer af zou gaan. Nee hoor, ik ben al vijf jaar heel tevreden over mijn eigen unieke VT, dus dat zou ik ook zijn als ik hem voor de rest van mijn leven dagelijks mee zou dragen. Ik heb er alleen het lichaam niet voor, en ik wil niet bij het Getatoeëerde Volksdeel horen.

Mijn VT staat sinds vijf jaar op mijn homepage en vanaf nu ook op mijn weblog. Het is een tekening van Marrella Splendens.

Marrella Spendens is een diertje dat tot zo’n 250 miljoen jaar geleden op aarde voorkwam. Het heeft iets afschrikwekkends maar ik vind ’m prachtig, ook als je bedenkt dat MS maar anderhalve centimeter groot is. MS is teruggevonden in fossiele staat, vooral in de Burgess Shale.

Gisteren overleed Stephen Jay Gould, een van Amerika’s beroemdste wetenschappers. Ook in Nederland was hij bekend, door zijn boeken met populair wetenschappelijke essays over paleontologie en evolutieleer, en door zijn optredens in de tv-programma’s ‘Een Schitterende Ongeluk’ en ‘Van De Schoonheid en de Troost’. Via een boek van Gould kwam ik op mijn Marella S. Het is 'Wonderful Life’, vertaald als Wonderlijk Leven. Het boek gaat over de opgravingen in de Burgess Shale en het veranderde inzicht die deze opleverden in de evolutie.

In de Burgess Shale, een gebergte in Canada, werd een enorm aantal fossielen gevonden uit de ‘precambrische explosie’, een paar honderd miljoen jaar geleden. De fossielen toonden een enorme variatie in soorten en vormen (vandaar de ‘explosie). De meeste diersoorten zijn niet alleen uitgestorven, ze vertonen bovendien geen enkele overeenkomst met welke huidige diersoort dan ook. Vrijwel alle tegenwoordig voorkomende soorten hebben een overeenkomende lichaamsbouw: één ruggengraat, symmetrische bouw, of het nu een zoogdier of een insect is. Op de Burgess Shale kwamen tientallen varianten voor die meer van elkaar verschilden.

Vóór de bevindingen van de Burgess Shale werd de evolutie voorgesteld als een kerstboom: van een enkele soort evolueerde de natuur tot een steeds breder en gevarieerder soortenrijkdom. Dat model moest op de helling. Evolutie kun je je beter voorstellen als een struikgewas waar af en toe een breed uitwaaierende knoest de andere takken ...., jezus ik weet helemaal niks van paleontologie... Kortom in plaats van een toenemende complexiteit vindt er af een toe een fikse slachting plaats die de concurrentie de ruimte geeft. Van de honderden dieren die in de BS gevonden zijn, kwam alleen een weinig voorkomend lullig wormachtig slangachtig penisvormig beestje, de Pikaia, overeen met de overheersende levensvormen van nu.

Waarom MS als tattoo? Behalve vanwege zijn pracht is dit fossiel een illustratie van wat misschien wel mijn levensfilosofie is. Van de honderden verschillende levensvormen heeft de Pikaia overleefd en is uitgegroeid tot de voorvader van u en ik. Was dit de bedoeling? Ik dacht het niet. Was er een plan waarin de mens noodzakelijkerwijze uit voorgaande soorten evolueerde? Dachtutnie. Pikaia had, en vraag niet waarom, strontmazzel. Voor hetzelfde geld (of: de kans was heel wat groter) was het Marrella Splendens en zijn nazaten geweest die de wereldzeeën bezwom.

Mijn Marrella Splendens is mijn manier om met Bredero te zeggen: "het kan verkeren". Met dank aan Stephen Jay Gould (1942-2002).


| <$BlogCommentDeleteIcon$>