Virtuele tattoo

Mail Keeskist op keeskist (apenstaartje) chello.nl

Deep Thoughts

This page is powered by Blogger. Isn't yours?
19.7.01

Kameleons
"In een serie recensies van romans die in het literaire hoogseizoen ten onrechte onopgemerkt bleven deze week 'De Kameleons' van Leo Kenter." Leest dit boek! Ik ben erin bezig en vind het geweldig. Alleen lees ik dit boek anders dan de NRC recensent. Ik ben namelijk een Trockener Kecks fan van de oude stempel. Ik lees het boek, over de opkomst van een Nederrockband in de eightties, als een echte sleutelroman. Het is zoals NRC opmerkt de verhouding tussen de hoofdpersoon/drummer en de zanger die de hoofdrol speelt in het boek. En ik kan dat niet anders lezen als de verhouding Leo Kenter/Rick de Leeuw.

Heel leuk natuurlijk om allerlei details uit het boek te matchen met de werkelijkheid. "Lekker snel" van de Trekkers, dat was "Pak m beet" van Ivy Green toch?

De irritatie van de drummer met zijn zanger en zijn band gaat geloof ik gelijk op met mijn irritatie destijds met de Kecks. Het ging mis toen De Leeuw nummers ging aankondigen als: "Het volgende lied gaat over vriendschap", waarna het eerste couplet ultratraag en acapella werd gebracht ("H-wij H-twee-uuuuh") . Alsof het om een chanson ging en niet om rock n roll.

De beste platen van de Trockener Kecks echter horen tot de allerbeste Nederockplaten van de vorige en deze eeuw.

Nog een tip voor ouwe Kecks fans: gooi het bijbehorende singeltje ongeluisterd in de prullenbak, of beschouw het als een illustratie van de beschreven teloorgang van de band.

Slotopmerking over dit boek: wat een merkwaardige cover. Het gaat over jongensvriendschap en dan zo'n vet kopkluivende tongzoen op de voorkant. Weet de illustrator iets wat wij niet weten?